Logotyp.

Kunskap, tankar och redskap för en hållbar framtid

Hållbart gymnasiearbete för teknikelever

Gymnasiearbetet för åk 3 på designinriktningen på Teknikprogrammet handlar om att vara med och utforma Hoken, den gamla färjeterminalen, i den nya stadsdelen Västerport.

Människor går på promenadstråk vid en hamn, grafisk illustration.

Bakgrund

I den nya stadsdelen Västerport skall bostäder, affärslokaler samt övriga lokaler och mötesplatser som behövs i en stad skapas. Utöver detta skall hållbarhet vara i fokus, den nya stadsdelen skall utstråla hållbarhet. Den skall också bidra till att förhöja intrycket av Varberg som en modern och kreativ stad. Vid den gamla färjeterminalen finns ett område som fortfarande är en vit fläck i Västerportsprojektet, Hoken.

Uppgift

Uppgiften är att eleverna ska planera området som kallas Hoken. På området ska eleverna konstruera en byggnad och en utemiljö som gör att platsen utstrålar hållbarhet samtidigt som den ger en offentlig, icke kommersiell, aktivitet eller verksamhet. Vad innebär ett hållbart byggande och hur blir en byggnad hållbar under användning? Hur gör man en yta vid havet till en attraktiv plats för såväl Varbergsbor som turister?

Senast uppdaterad: 25 oktober 2022