Logotyp.

Kunskap, tankar och redskap för en hållbar framtid

Loading Events

INSTÄLLD! After Work för PS personal

Datum

torsdag 5 december

Tid

15.30–18.30

Plats

Peder Skrivares skola

Den här programpunkten har tyvärr ställts in.

Vi fortsätter med vårt speltema från förra årets After Work. Då provade vi spelet Klimatkoll med Erik Sterner. I år ger vi oss in i The Climate Change Megagame, och genomför ett rollspel med oss som spelare.

Kan människor öka sin förståelse för pågående klimatförändringar och konsekvenserna av dem genom att spela rollspel? Ja, det är vad våra inresta forskare Ola Leifler och Björn Johansson från Linköpings Universitet vill ta reda på genom sitt forskningsprojekt, som de även kommer att berätta mer om under kvällen.

En kväll med god mat, umgänge och rollspel helt enkelt! Du får insyn i en lekfull och kraftfull modell för lärande som du efter den här kvällen kan ta vidare direkt till ditt klassrum.

Om The Climate Change Megagame

Hur kan Sverige nå hållbar konsumtion till 2045? Detta megagame utforskar möjliga vägar framåt genom olika samhällsgrupper och perspektiv. Deltagarna delas in i lag, som representerar olika roller och aktörer i samhället. Tillsammans arbetar deltagarna för att uppnå sina mål, vilka på olika sätt knyter an till Sveriges övergripande mål om hållbarhet.

Ett megagame är ett interaktivt och storskaligt spel som kombinerar strategi, rollspel och diplomati. Spelarna agerar i lag och tar beslut som påverkar hela spelvärlden. Genom att representera exempelvis politiker, forskare eller företag får deltagarna uppleva de komplexa utmaningar som dessa grupper möter i verkligheten. Spelet börjar år 2030 och sträcker sig över några rundor, där varje runda motsvarar ungefär två år. Kontrollteamet, som fungerar som spelledare, hanterar komplexa situationer och ser till att spelets dynamik utvecklas i linje med deltagarnas beslut.

Ett megagame har vissa grundläggande regler och ramar, men spelarnas kreativitet och nya idéer är en central del av spelet. Kontrollteamet ansvarar för att bedöma och integrera dessa idéer i spelets utveckling. Efter spelets avslutning hålls en debriefing där deltagarna får reflektera över sina upplevelser och diskutera hur spelet speglar verkliga utmaningar kring hållbar konsumtion.

För dig som är nyfiken kan du läsa mer i de engelska spelinstruktionerna (pdf, 3MB).

Senast uppdaterad: 26 november 2024