The Climate Change Megagame – tillfälle 2
Här deltar eleverna i en hel dags rollspel, ett megagame, tillsammans med forskarna Ola Leifler och Björn Johansson från Linköpings Universitet. Målet är att nå hållbar konsumtion till 2045.
Hur kan Sverige nå hållbar konsumtion till 2045?
Detta megagame utforskar möjliga vägar framåt genom olika samhällsgrupper och perspektiv. Deltagarna delas in i lag, som representerar olika roller och aktörer i samhället, och tillsammans arbetar de för att uppnå sina mål, vilka på olika sätt knyter an till Sveriges övergripande mål om hållbarhet.
Ett megagame är ett interaktivt och storskaligt spel som kombinerar strategi, rollspel och diplomati. Spelarna agerar i lag och tar beslut som påverkar hela spelvärlden. Genom att representera exempelvis politiker, forskare eller företag får eleverna uppleva de komplexa utmaningar som dessa grupper möter i verkligheten. Spelet börjar år 2030 och sträcker sig över 7–8 rundor, där varje runda motsvarar ungefär två år. Kontrollteamet, som fungerar som spelledare, hanterar komplexa situationer och ser till att spelets dynamik utvecklas i linje med deltagarnas beslut.
Ett megagame har vissa grundläggande regler och ramar, men spelarnas kreativitet och nya idéer är en central del av spelet. Kontrollteamet ansvarar för att bedöma och integrera dessa idéer i spelets utveckling. Efter spelets avslutning hålls en debriefing där deltagarna får reflektera över sina upplevelser och diskutera hur spelet speglar verkliga utmaningar kring hållbar konsumtion.
Viktig information om anmälan
Både lärare och elever behöver närvara under hela den här programpunkten, från start till slut. Kom ihåg att du som lärare också är med i spelet och alltså inte kan byta av med en annan kollega under dagen!
Det här spelet är komplext. Du som lärare kan läsa de engelska spelinstruktionerna (pdf, 3MB) för att få en uppfattning om den här programpunkten är lämplig för din klass eller inte. Teamet bakom Green Week Varberg kommer även vid behov ta sig friheten att göra ett urval bland de klasser som har anmält sig, exempelvis kommer äldre elever prioriteras framför yngre.